Autóüveg fóliázás Budapest

Elektromos autó, használt autó Autóüveg fólizás

Elektromos autó, használt autó Autóüveg fólizás

Mi az az elektromos autó?

2020. szeptember 28. - Kyocera Nyomtatók Global Union

Mi az az elektromos autó?

Az elektromos autó kifejezéshez szinte mindenki más-más képzetet társít, ami részben érthető, hiszen az elektromos meghajtás sokféle formában került már bele a közlekedési eszközök különböző fajtáiba. Éppen emiatt a sokszínűség miatt nem is szükséges, hogy az elektromos autó kategóriáról mindenkinek ugyanaz jusson az eszébe.

egy vagy több elektromos motor által hajtott közlekedési eszköz. A meghajtáshoz szükséges elektromos áramot akkumulátorban vagy más energiatároló eszközben viszi magával. A villanyautósok többsége egyetért abban, hogy az elektromos autó elnevezést kizárólag a tisztán elektromos, tehát belső égésű motort nem használó járművekre használjuk, de a köznyelvben nagyon sokszor a más erőforrásokkal különböző módon kombinált, tehát hibrid autókat is elektromos autó néven illetik.

Az elektromos autók fajtái

A tisztán elektromos autók korlátainak kompenzálására az elektromos meghajtást a gyártók a vevők megnyugtatása céljából gyakran más meghajtási formákkal kombinálják.

Hibrid autó

Hibrid autó

Olyan, elsődlegesen robbanómotoros jármű (többnyire benzines, de dízeles változatok is léteznek), amiben a hajtást elektromotor(ok) is segítik. Az autó egy kis kapacitású akkumulátorban tárolja a regeneratív fékezéskor termelt energiát, amit gyorsításkor vagy folyamatos haladáskor is fel tud használni az autó mozgatására. A hibrid autók egy része képes tisztán elektromos üzemben is menni néhány km-t, de van olyan modell is, amiben az elektromotorok csak a gyorsításhoz szükséges energiatöbbletet biztosítják.  A fogyasztás csökkenését ezek az autók a fékezéskor visszanyert energia újrahasznosításával érik el. Ezek az autók külső áramforrásból nem tölthetők, és az akkumulátoruk maximum néhány km-es tisztán elektromos meghajtáshoz tudnak elég energiát eltárolni. A Toyota vitte sikerre a Prius modellel, de szinte már minden autógyár kínál ilyen autókat, amelyekben a Prius előtörténetét ismerve a vásárlók megbíznak.

Konnektoros (plug-in) hibrid

Az előző kategória nagyobb akkumulátorral és külső töltési lehetőséggel felvértezett változata. A tisztán elektromos hatótáv 20-50 km-re nő, amit rendszerint csak labor körülmények közt tudnak elérni. A fűtés vagy a hűtés bekapcsolásakor sokszor azonnal indul a belső égésű motor, hiszen az előző megoldáshoz hasonlóan az számít az elsődleges meghajtási formának. Bár elméletileg többet kínálnak a sima hibrid autóknál, a gyakorlatban ez az előny csak az autós folyamatos odafigyelése esetén (amikor csak lehet tölti az akkumulátort) jelentkezik. Az autóst semmi sem kényszeríti arra, hogy az elektromos meghajtást használja. A kategória angol elnevezése (plug-in hibrid electric vehicle) alapján ezek az autók gyakran a PHEV jelölést kapják. (Környezetvédelmi besorolás: 5P)

Hatótáv növelt elektromos autó

A hatótáv növelt elektromos autók már tisztán elektromotorokkal hajtott járművek, amelyekbe a gyártó egy kis méretű, áramtermelési célra optimalizált benzinmotort is szerel. A benzinmotor feladata, hogy szükség esetén töltse az akkumulátort, hogy nagyobb távok is megtehetők legyenek külső akkumulátortöltés nélkül is. Ezek az autók teljes értékű elektromos autóként is használhatók, hiszen 100-150 km megtételére is képesek tisztán elektromos üzemben. Az ilyen járművek tulajdonosai a mindennapi életben általában nem is használják az áramfejlesztőt, az csak a hosszabb utakon segít a továbbjutásban, illetve megléte megnyugtatóan hat a sofőr számára. A vásárlók nagy tömegének villanyautókkal kapcsolatos bizalmatlansága miatt óriási sikere van, hiszen megadja a valódi lehetőséget a tisztán elektromos autózásra, miközben a kiforrott technológia által biztosított „korlátlan” hatótávról sem kell lemondani. Hátránya a tisztán elektromos meghajtással szemben, hogy a kiegészítő motor miatt továbbra is szükség van a sok alkatrészt rejtő, bonyolult, és karbantartásigényes robbanómotorra is, ami jócskán megemeli az árat és a fenntartási költségeket. A hatótáv növelő kifejezés angol megfelelője (range extender) alapján az ilyen autókat gyakran REX betűszóval is jelölik. (Környezetvédelmi besorolás: 5N)

Üzemanyagcellás elektromos autó

Szintén tisztán elektromos autó, amiben a meghajtáshoz szükséges energiát nem hagyományos akkumulátorban, hanem folyékony hidrogén formájában tárolják. A hidrogén előnye, hogy gyorsan tankolható, így a 20-60 perces akkumulátortöltéssel szemben a hidrogéntartály néhány perc alatt újratölthető. A hidrogénből egy üzemanyagcella (innen az angol fuel cell electric vehicle, FCEV vagy FCV elnevezés) állítja elő az elektromos áramot, amit azután a tisztán elektromos meghajtás tud hasznosítani. Az ilyen rendszerekben általában egy akkumulátor is megtalálható, amit az üzemanyagcella és a motorok közé ékelnek be az üzemanyag cella által és a regeneratív fékezés által termelt áram átmeneti tárolására. Bár több autógyártó is belefogott üzemanyagcellás autók fejlesztésébe, egyelőre úgy tűnik, hogy a hidrogén előállításának, szállításának és a töltőhálózat kiépítésének rendkívül magas költsége miatt ez a hajtási mód egyelőre nem fog elterjedni. Ezek az autók a cikk írásának idején kereskedelmi forgalomban még nem kaphatók (néhány teszt projekttől eltekintve).

Tisztán elektromos autó

Ez az az autótípus, amit a legtöbb villanyautós elektromos autóként elismer. Az energiát akkumulátorba (jelenleg többnyire lítium-ion) töltve viszi magával, csak külső forrásból tölthető, robbanómotort nem tartalmaz és tisztán elektromos motorokkal működik. Az akkumulátorok magas ára, nagy tömege és relatíve kis kapacitása miatt a középkategóriás modellek hatótávja 100-250 km, ami miatt elsősorban városi és elővárosi közlekedésre alkalmasak. Kaphatók már azonban olyan modellek is (pl. Tesla Model S, Model X), amelyek egyetlen töltéssel akár 400-500 km megtételére képesek, és a középkategóriába is érkeznek a 300-500 km-es hatótávolságú változatok. A jövőben az akkumulátor helyére a jövőben más, hatékonyabb energiatároló rendszer is beszerelhető. A tisztán elektromos autó előnye a nulla lokális szennyezés, a hangtalan és rezgésmentes üzem, a nagy nyomaték, az otthoni tölthetőség, a minimális karbantartási igény és a rendkívül olcsó üzemeltetés.

A bejegyzés trackback címe:

https://autouvegfoliazas.blog.hu/api/trackback/id/tr2216218404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása