Autóüveg fóliázás Budapest

Elektromos autó, használt autó Autóüveg fólizás

Elektromos autó, használt autó Autóüveg fólizás

Az autóüveg-fóliázás menete

2021. május 13. - Kyocera Nyomtatók Global Union

Az autóüveg-fóliázás menete

 

Az autóüveg-fólia felrakásához tökéletesen tiszta ablakfelületre van szükség, amely mentes a zsírtól, kosztól és szennyeződésektől. A fóliázás előtt általában a fóliázást végző szakemberek alaposan megtisztítják az üveget még akkor is ha a jármű már megtisztított állapotban kerül a műhelybe. A fóliázást megelőzően kimaszkolják azokat a felületeket, ahonnan a fólia alá annak telepítése közben kosz kerülhetne.[5] Ezt követően az ablaküveget speciális tisztító vegyszerekkel kezelik. A szabad szemmel nem látható szennyeződéseket egy speciális penge segítségével távolítják el, az úgynevezett gyaluval vagy pengézővel.[6]

A fóliázás alapvetően kétféle módszerrel történhet: szétszedéses, illetve szétszedés nélküli módon. A szétszedéses módszert sok járműtípus esetében egyáltalán nem ajánlják a szakemberek, mert kivitelezése túlságosan bonyolult, nagy az alkatrészek sérülésének veszélye, bizonyos esetekben azonban a szétszedéses technológia alkalmazásával esztétikusabb eredmény érhető el.[7] A kiszereléses technika előnye, hogy nem csak a látható részek, hanem a teljes üveg fóliázásra kerül, a szilánk- és üvegtörés-védelem elleni fólia ezzel a módszerrel rakható fel hatékonyan, és a fólia gyorsabban meg is szárad. Ugyanakkor a kiszerelés időigényesebb módszer, illetve nagyobb a sérülés veszélye.[8]

A karosszériába ragasztott üvegeket rendszerint a helyükön fóliázzák, így a megfelelő munkakörülmények biztosításához további előkészületekre van szükség, mint például a műszerfal vagy kárpit megfelelő nedvesség elleni védelmére.

Az üveg megtisztítása után lemérik annak pontos méreteit, majd nagy tűréssel kivágják az üvegre telepítendő fóliát. Az anyagot először kívülről helyezik fel, hátsó szélvédők esetében hőlégfúvóval melegítik az üvegre a gyárilag egyenes anyagot, ezáltal a fólia tökéletesen felveszi az üveg formáját. Ezután a felesleges részeket levágják az anyagról. A fólia végleges felhelyezésének műveletét megelőzően kerül sor a megfelelő engedélyszám felrakására is, amely a fólia és az üveg közé kerül. A fólia védelmét szolgáló külső réteget leválasztják, majd a felhasználandó réteget és az üveg belső felületét benedvesítik, és a fóliát precízen a helyére illesztik. A nedvesítés lehetővé teszi, hogy a fóliát pontosan a megfelelő helyre illesszék, szükség esetén csúsztatással annak helyzetét korrigálhassák a szakemberek, valamint azt is, hogy a légbuborékokat megfelelő szerszám segítségével a fólia alól eltávolíthassák.[9]

Amennyiben bármilyen szennyeződés maradt az ablakon a fóliázást megelőzően, az ebben a szakaszban mutatkozik meg, és később látható, zavaró foltot hagy vagy akár a fólia sérülését is okozhatja.

Az autóüveg-fóliázás ideje
Az autóüveg-fóliázás egy úgynevezett vizes eljárással készül, ahol egy tapadást késleltető anyag és ioncserélt víz egyvelegét permetezik az üvegre és a fóliára egyaránt. Mivel az említett egyveleg 90%-a víz, a 0°C alatti hőmérsékleten a fólia és az üveg között rekedt víz megfagyhat. A professzionális autóüveg-fóliázás kivitelezői ősz végétől tavasz közepéig (fagymentes időszakon kívül) olyan vegyszerekkel keverik a felhordó „síkos vizet”, amitől az -27 fokig fagytűrővé válik. Az autóüveg-fóliázásra a nyár a legalkalmasabb évszak, hiszen a víz gyorsan elpárolog az üveg és a fólia közül.[forrás?]

Jogi szabályozás
A magyarországi jogszabályok értelmében az első szélvédőre, a napellenzőkkel takart felületre, bármilyen sötétségű fóliacsík telepíthető, a szélvédőn és a „B oszlop” előtti üvegeken ugyanakkor nem engedélyezettek olyan színezett fóliák, amelyek a már fóliázott üveg fényáteresztését az előírt minimum, azaz 70% alá csökkentenék. A vezető látóterében lévő oldalablakra engedélyes fólia szerelhető, ha a fólia és az üveg együttes fényáteresztése nem csökken 70% alá. A „B” oszlop mögötti ablakokra, bármilyen sötétségű engedélyezett fólia felszerelhető.[10]

A fólia és az üveg közé eltávolíthatatlan módon kell a „H” vagy „AF” minősítő jelölést elhelyezni. A fóliázásról a kivitelezés után a fólia forgalmazó rendszerétől függően papír alapú vagy plasztikkártyás műbizonylatot kell kiállítani, mely igazolja a fólia szakszerű felszerelését és a fólia engedélyének meglétét egy rendőri ellenőrzés vagy a vizsgáztatás során.

Autófóliázás karosszériára
A karosszéria fóliázása esetén vagy PVC alapú vagy poliuretán fóliát használnak fel. A PVC-fólia dekorációs jellegű, a poliuretán pedig általában a fényezés védelmére szolgál. A kimondottan karosszériavédő fóliák színtelenek és különböző vastagságban léteznek. Feladatuk, hogy az autó fényezését megvédjék a felverődő kavicsoktól. Általánosságban nem komplett autót vonnak be vele, csak a sérüléseknek kitett felületeket.

Wrapping autófóliázás
A wrapping kifejezés az angol wrap (betakar, beborít, befed) igéből származik. A csomagoláshoz használt fóliák alapvetően a hengerelt és az öntött gyártási eljárással készültekre oszthatóak. A hengerelt típus íves felületekre nem ajánlott. Az autócsomagoló fólia termékek különleges felépítése lehetővé teszi, a fóliák bármely autón történő felhasználását legyen a dekorálandó rész az autó karosszériája vagy akár a belső felületei. Később a fólia eltávolítható és akár új fólia is felszerelhető. A dekor fóliák között számos variáció található (például bőr, matt, fényes, karbon stb.).

Karosszéria fóliázás színező fóliákkal (color wrapping)
A fóliával történő autó átszínezés szintén felbontható kisebb célcsoportokra. Tekintettel arra, hogy autót nem csak szalonállapotban, vagy nem csak javító fényezés helyett lehet fóliázni, a következő alcsoportok szerint kategorizálható;

Használt autó fóliázás
Egy régebbi, de még jó használati értékkel rendelkező autó esetében is érdemes mérlegelni az autófóliázás gondolatát. Amennyiben még legalább 3-5 éve lehet az autónak, viszonylag gondmentesen és üzembiztosan, csak a kinézete öreges, kopottas, az autófóliázás a legjobb választás. Ár-érték arányban, minden egyéb technológiát maga mögé utasít, 5 év teljes körű garanciája pedig biztosíték a gondmentes autókázásra. Az enyhén sérült autó karosszériát fóliázás előtt, minden esetben célszerű felmérni. Ez nem csak azért fontos, mert esetlegesen a karosszéria fóliázás nem képes megállítani a korróziót, hanem azért, mert esztétikailag sem a legjobb Sok esetben elég a felületek átcsiszolása, esetleg feltöltése, hogy a maximális új autó hatás elérhető legyen.

A lepattogott lakk a karosszéria lakatos egyik leggyakoribb karosszéria javítási feladata. Legtöbb esetben a nagy mennyiségű tartós UV sugárzás okozza. A felpattogás kezelése, a megmaradt lakkréteg érintett területen történő visszacsiszolása. Fontos, hogy a karosszéria lakatos ne csiszolja fel túl mélyen, mert ilyen esetekben a festék általában érintetlen. A csiszolást jobbára vizes technológiával végzik, nagy finomságú csiszoló vászon segítségével. A karosszéria javítás csiszolási fázisa után, a festék felület szakszerű takarítása következik. Általában a karosszéria lakatosnak nem szükséges külön oldószerrel kötőképessé tenni az eredeti festékréteget, ezért csak a megfelelő por és zsírmentesítésre kell odafigyelni. Amikor elkészült a felület, több rétegben prémium lakk kerül a felületre, nagynyomású szóró technológiával. Ezt addig ismétlik, amíg a felület el nem éri a pluszos vastagságot. Amikor a karosszéria lakatos mérésekkel meggyőződött a lakkrétegek végleges szilárdságának eléréséről, többmenetes polírozási eljárással egy síkba hozza felületet.

A bejegyzés trackback címe:

https://autouvegfoliazas.blog.hu/api/trackback/id/tr7516558840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása