Egyre többen próbálják valamilyen módon védeni autójuk belsejét a nyári naptól.
Persze ezek a fóliák nemcsak az UV ellen védenek, de a meleget is csökkentik, illetve mivel nem látni be, a biztonságot is növelik, ha véletlenül valamilyen értéket az autóban felejtünk.
Ami tény, hogy bár az autónk ablakait lefóliázhatjuk, mégsem tehetjük ezt bárhogyan, hiszen szabályok vonatkoznak rá. Kár kockáztatni, mert a szabályok meglehetősen megengedőek, de mindenképpen bizonylatköteles az utólag elhelyezett fólia, és ez az első szabály. A hátsó szélvédőn és a hátsó ülések oldalablakain szinte bármilyen sötét fólia elhelyezhető, de még ekkor is előírás a fólia és az üveg közé elhelyezett AF vagy H engedélyszám. Ennek tükrében érdemes szakműhelyben elvégeztetni a munkát, ugyanis a boltokban vagy internetről beszerezhető fóliákhoz biztosan nem járnak ezek az engedélyszámokat tartalmazó matricák. Van egy másik előnye a szakműhelynek: szép lesz az elvégzett munka, mert nem is olyan egyszerű feladat azt megcsinálni. Ahhoz, hogy úgy nézzen ki, mint ami akkor gördült le a gyár futószalagjáról, le kell szedni az ajtókárpitokat, és az üveget is kiszerelik a szakemberek. Biztos látott már mindenki olyan autót, amin házilag felbarkácsolt fólia volt, tele légbuborékokkal, felpöndörödő sarkokkal. Egy többmilliós autón meglehetősen ronda látvány.
Az autóra való fóliák felhelyezéséhez műbizonylat szükséges
A hiedelemmel ellentétben az első ablakok is fóliázhatók, sőt még a szélvédő is. Itt a szabály az, hogy az üveg és a fólia együttes fényáteresztő képességének csökkentése után sem haladhatja meg a fényértéke a 70 százalékot. Ezt műszerrel mérik. Ekkor is el kell helyezni az engedélyszámot tartalmazó matricákat a már korábban említett módon.
Mindezek mellett kell egy műbizonylat, amelyet a forgalmi engedélyben illik tartani. Ezt is kiállítja nekünk a szakműhely, nem is kell külön kérni. Ennek és az engedélyszámot tartalmazó matricák hiányában egy határozottabb rendőri intézkedés során akár le is kerülhet a rendszám az autóról, engedély nélküli átalakítás miatt. Ez esetben a bírság kifizetésén túl még azzal is számolni kell, hogy az autó csak szigorított KPM-vizsga után helyezhető újra forgalomba. Tehát nem érdemes ezzel otthon vacakolni, mert nagyon sok kellemetlenség származhat belőle. Egy szakműhelyben elvégeztetett munka után egyrészről szép lesz a kocsi, másrészről mindent a kezünkbe nyomnak, amitől hivatalos lesz az egész, és vígan furikázhatunk megszépült járgányunkkal.
Ha már itt tarunk, érdemes megemlíteni azt a sok műanyagból készült lámpaüveget, amelyek néhány év elteltével bemattulnak. Amellett, hogy ronda sárga lesz, a fényszóró teljesítményét is csökkenti. Erre is van egy hathatós megoldás, amely sokkal olcsóbb, mint a fényszórócsere. Az UV által így megkárosított fényszórók felületét felpolírozzák, átlátszó és immáron az UV ellen is védő fóliával látják el. Praktikus, olcsó és ez is a jogszabályoknak megfelelő megoldás, talán még azt is megkockáztathatjuk, hogy a gyárinál tartósabb megoldás.